Monday, May 17, 2010

Tips Kesihatan 2


1.Merawat Panau

Ambil sepotong halia, tumbuk lumat dan tempelkan pada tempat berpanau. InsyaAllah, anda akan melihat hasilnya.

2.Melembutkan Rambut


Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Masukkan dlm bekas.Bubuh enam camca air suam dan ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Lendir itu sapukan pada seluruh rambut dan biarkan seketika. Kemudian bilas rambut dengan air bersih.Lakukan selama dua minggu.

3.Mengempiskan Perut

Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung,lumurkan atau sapu dekat perut sahaja,amalkan setiap malam.

4.Sembuhkan kurap

Kurap adalah satu penyakit yang tidak bahaya, tetapi memalukan. Sungguhpun dizaman moden ini sudah tidak begitu ramai orang yang mengidap penyakit ini, namun masih ada orang yang tidak berdaya untuk mengelaknya. Disini akan diperturunkan satu cara tradisi dalam menghapuskan penyakit kurap. Iaitu dengan menggunakan kapur sirih bersama kunyit hidup yang telah ditumbuk lumat. Lepas itu lumurlah ke tempat yang ditumbuhi kurap tadi.


5.Merawat penyakit buasir

Cara untuk mengatasinya ialah ambil sebiji kelapa gading yang kecil berwarna kuning, bakar atau panaskan hujungnya. Kemudian tekapkan pada bahagian yang sakit. Lakukan berulang kali sehingga berasa selesa.(yang penting,elakkan makanan pedas dan berempah)

6.Menghaluskan Kulit

Buah tomato dikisar halus.Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan.Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

7.Mengurangkan Sakit Kepala

Amalkanlah petua datuk nenek kita dahulu. Caranya biasakan diri setiap kali bangun pagi,basuh muka dahulu sebelum memberus gigi. insya-Allah kita tidakdi serang sakit kepala. Mencegah lebih baik dari mengubati.

8.Sakit kepala

-Ambil daun Serai dan ditumbuk hingga lumat. Kemudian pupuk pada dahi atau
-Ambil umbi pokok bawang putih lalu di giling atau ditumbuk kemudian ditampalkan kebahagian kepala yang sakit atau
-Rebus daun Kangkung sampai mendidih,kemudian angkat dan lumatkan daunnya hingga halus. Masukkan dalam air garam dan saringkan. Minum air rebusan ini setiap hari atau
-Makanlah daun pokok Peria atau
-Minumlah air rebusan biji jintan hitam yang ditumbuk

9.demam biasa

Makanlah isi Labu Air berserta cuka sebelum tidur malam atau makanlah bawang besar serta keju yang lama di ikuti memakan pula air limau nipis beserta kulitnya atau minumlah air rebusan bunga melor.

10.Memutihkan Kulit Muka

Ambil sebatang timun batang diparut isi dalam nya dan campur bersama 1/2biji asam limau nipis bersama bedak sejuk dipakai dimuka tiap tiap malam insyaallah kulit muka akan jadi putih dan jerawat pun hilang.


p/s = selamat mencuba... ;)

3 comments:

  1. tips utk hilangkan ketagihan merokok xda ka.........?????

    ReplyDelete
  2. bkn niat nk kta kat ckgu or nk jd kaunselor....,,,,just tny....?ckgu jgn teqasa yer???

    ReplyDelete
  3. hehe utk mnghilangkan ketagihan merokok 2 datang dari diri sendiri...
    klau dia rasa nk brhenti,dia buleh brhenti la...

    ReplyDelete